onsdag, september 02, 2009

Sockerbitar och Bleckblås

Island är ett av mina kvarstående resmål innan jag ligger med näsan i vädret, att dom även gör ljuvlig musik tror jag många skriver under, detta lilla land förenat med så mycket mystik. För mig som även är intresserad av fotografi så är det antagligen en upplevelse utöver det vanliga, får se när den resan blir av. Islands musikkultur satte fart på riktigt allvar när Sugarcubes slog igenom i slutet av åttiotalet, givetvis var det Björk som banade väg för en ny drömsk popmusik som gick rakt in i musikhistorien, därefter har vi berikats av många fyndiga artister med unikt sound. Hade jag valt ett andra land att leva i hade det troligen blivit Island.
Sugarcubes: Bandet som kanske öppnade upp omvärldens ögon för Isländsk musik, kunde dock vara något irriterande när en viss Einar Örn pratskrek sönder en del låtar, Björks sköra stämma enade världen och alla började läsa sagor för varandra. Kommer ni ihåg vad bandet hette innan Sugarcubes??
Birthday Deus Regina (Etta av många Einar Örnbidrag, tyvärr)
Bang Gang : Upptäcktes efter en dokumentärfilm om isländsk musik, uj, uj vad bra, indierockpop Find What You Get The World Is Gray
Softpop, svävar, lyfter, flyger rakt mot ljuset..........
Seabearsångaren goes solo och visst är det bra Clangour and Flutes Advent In Ives Garden
Hjaltalin : Den här musiken kan bara göras av islänningar, vacker popmusik på bleckblåsinstrument
Har funnits ett bra tag, sprött, frasigt, elektroniskt Green Grass Of Tunnel Summer Make Good Sigur Ros :
Sist men inte minst, behöver väl knappast någon presentation, se dom live om det går !!! Saeglopur
Nu har jag bara skrapat lite på ytan av vad Islands musikscen har att erbjuda, var nyfikna och googla vidare så lär ni hitta många fler guldkorn, lycka till !

11 kommentarer:

Gonzo sa...

Kanongött inlägg....det här gillar jag. Att få en liten guidning genom outforskad terräng. Kan bara hålla med dig om att Island är drömskt och vackert. Någon gång vill jag också åka dit...vi kanske skulle slå våra påsar ihop? Hursomhelst så var det egentligen bara Sugarcubes och Sigur jag kände till...men de andra banden verkar riktigt intressanta. Min personliga favorit med Sugercubes är "Pump" vacker sång blandat med herr Örns underbara skrik "I Hate You"

Anders sa...

Fin genomgång, Jimmy! Ska kolla upp det här snarast! Seabear är en personlig favorit.

Jimmy Myhre sa...

Finns mycket att fortfarande upptäcka av isländsk musik, Sugarcubes Pump är en riktig höjdare, värt att även plugga in texten Gonzo.
Seabear är även en favorit till mig Anders, bland många andra skall sägas. Kul att ni gillade min Islandsspecial

TP sa...

Jag kommer ihåg den dokumentärfilmen. Satt å zappade när den plötsligt dök upp i rutan. Å där blev jag sittande. Totalt späckad med suverän musik av band som man aldrig hört talas om, med några få undantag.
Sugarcubes och speciellt Björk har krattat manegen för andra isländska band att sprida sin musik över världen. Sugarcubes får mig alltid att tänka på Lars Aldman och Bommen, detta suveräna radioprogram som alltid var ett måste på söndagskvällarna för oss alternativa. Två timmar nytt, udda och en timma livekonserter. Å vilka konserter sen! Blir vansinnigt sugen på att rota fram dom gamla gnisslande C-90'rna.
Sugarcubes "Birthday" var för Aldman vad Undertones "My teenage kicks" var för John Peel, favoriternas favorit.
Tyckte att allt lät förbannat bra. Bang Gang stack dock ut lite. Sigur Ros är sedan tidigare inkvarterat i mitt hjärta, speciellt efter fjolårets WOW-framträdande.
Island är , tillsammans med Skottland och Irland, mitt önskeresmål.

TP sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jimmy Myhre sa...

Kommer ihåg att vi pratade om dokumentären dagen efter sändning T.P, maniskt bra helt enkelt. Visst är det mycket Aldman över Sugarcubes,det var ju han som förde in musiken på radion, som tur är har jag sparat alla livekassetter från Bommen ,dom bara ligger och väntar på en remastring...

Jimmy

Boggen sa...

Jeez! Förra året var det en sjövarg, nu är det en sjöbjörn! Fick nog två nya favoritband i Seabear och Bang Gang! Mycket bra tips Jimmy!

Jimmy Myhre sa...

Kul att höra Boggen, bara roligt att få bidraga, nästa är kör vi på Sjölejon eller kanske Sjösniglar.

Malin sa...

Kolla upp Jonsi & Alex också ifall ni inte redan upptäckt deras platta. Det är Sigur Ros sångare och hans partner. Inte lika bra som Sigur men vackert!

Hoppas du kommer iväg till Island, det är verkligen en upplevelse. Och ta med badbyxorna! Man får inte missa alla varma utomhusbad som finns i varenda by. Ljuvligt.

Anonym sa...

Tokbra helt enkelt, saknar superlativ i ordlistan för att beskriva hur bra det kan vara. Sigur ros har varit favoriter sen du vägrade släppa iväg mig till baren på W O W förra året, o här finns ju mängder med nytt att utforska. Efter att precis ha gått igenom din synthperiod kändes detta minst sagt välbehövlig, lite som ett bamseplåster på ett köttsår.

Jimmy Myhre sa...

Jonsi & Alex är hur skön musik som helst Malin, det enda jag saknar är rösten, hoppas verkligen att jag får uppleva Islands mäktiga landskap, gissa om jag kommer klämma av ett par gigabite i bilder.
Riktigt rolig att du fastnade för Sigur Ros Jonas, ibland kommer det fram band som påverkar och förändrar musikens finrum, band som visar vad musiken kan vara, ett eget pulserande väsen.
Delar gärna ut bamseplåster till dom som vill ha Jonas.

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »