onsdag, september 09, 2009

Plattmatch...eller covers vs orginal

Har precis fått ner hjärtfrekvensen efter den fantastiska fotbollsmatchen mellan Flänsost United och BK Brakskit...förlåt Malta - Sverige var det visst. Hjärtat pumpar inte p.g.a. upphetsning utan av frustration och vrede.
Hur lågt får ett landslag sjunka? Hur loj får en världsstjärna vara? Får man lov som förbundskapten att ta ut en småländs gresabonde på mittfältet? Ja ja ja jag vet att jag är negativ men nu får det fan snart vara nog. Jag har nog någon gång för länge sedan hyst en viss beundran för herr Elm, men efter vad han nu i 2 landskamper i rad presterat så tar även mitt tålamod slut. Undra om han får en 4 i betyg i pressen imorgon oxå? Eller va säger ni om den fantastiskt fint avvägda ballongpassningen som kom ner med snö på....eller alla hans fina inlägg 26meter över backen....nästan känsla som Beckham. För att inte tala om Elmander...Sveriges meste missare...till och med hans senaste mål mot Finland var en miss som målvakten tappade !!!
Hursomhelst TP's inlägg om Gloria Jones gav mer smak när det gäller orginal vs. covers. Så jag tänkte spinna vidare på detta underbara outtömliga ämne.
För så där 15 år sedan köpte jag en trippel cd med Stones. Det var en samling från "The London Years" som innehöll singlar och singelbaksidor från -63 till 70 (den period jag gillar bäst). På cd 3 fanns en låt som hette "I Don't Know Why" som blev min favorit. Många år senare stod jag på Volvo och byggde lastbilar och fick då höra låten i orginalversion (Jag trodde Stones hade skrivit den) med Stevie Wonder. Jag tyckte att orginalet var näst intill ännu bättre. Igår satt jag och letade efter låtarna på "tuben" och hittade då till min förvåning ännu en version med Jackson 5.
Vilken som är bäst kan vi gnabbas om när vi har nästa sittning.
Här kommer alla 3 versionerna.

5 kommentarer:

Jimmy Myhre sa...

Som tur var så är onsdag en lååååång arbetsdag, jag slapp därför att se hela eländet, kom hem när det var 20 minuter kvar och det lilla som jag bevittnade var inte fotboll, möjligen fjuttboll, säger som Wikegård " Ditt, datt och dutt

Undra om inte Jacksons version var rivigast, mmm vi får nog diskutera detta.

Anders sa...

Ja du Gonzo. Jag antar att Elm försökte skjuta ner Fuglesang med det inlägget. Till och med min gamla mormor ...

Det enda positiva med Malta-matchen är väl att det värsta skitspelet förmodligen nu är ute ur de tröga landslagskropparna, lagom till Danmarksmatchen.

Nu tar vi dem. Danskjävlarna! som Järegård skulle ha sagt.

Boggen sa...

Har också lite svårt att se Elms storhet, tror visserligen att han kan bli riktigt bra. Dock tycker jag att Sebastian har gjort bra matcher på den positionen varje gång han har spelat och varit en pigg injektion varje gång han har hoppat in, så varför peta honom?

F-n! Den Stones-trippeln har ju jag med, men denna har jag nog missat! Grymma versioner alla tre, men trots fantastisk sång har jag lite svårt att ta Jacksons pojkröst på allvar till just den här texten.

TP sa...

Vissa saker tycker jag mer än förundrande. Man vet exakt hur motståndaren uppträder. Man vet exakt hur man ska spela. Men gör man det? NEJ! Jag tror t.o.m. jag hade varit mer rörlig än Z.
Elmander är en grym djupledslöpare men för att löpa bakom Maltas backlinje tvingades han ut ur stadion. Varför var han med? Hade det inte varit mer passande för en reptil som Berg?
Varför ställde vi upp med en defensiv mittfältare?
Elm har inte varit bra dessa två landskamper men jag tycker ändå han har kvaliteter.
Jag tycker det är fantastiskt att Sverige lyckats kvalificera sig till sex raka mästerskap och kanske lyckas nu med, med tanke på laget och truppen.
Intressant att jämföra de olika versionerna. Jagger kommer milslångt efter dom två då lilleputtarna var det gäller sånginsatser. Michael sjöng väldigt bra när han var yngre.

Gonzo sa...

Stones version är den nerrökta släpiga sköna versionen som jag nog gillar bäst.

Stevie's version är skitbra den är nog bäst eller... den har mer soulig desperation över sig.

Jackson 5 versionen gillar jag med, men håller med Boggen om att det är svårt att ta låten/texten på allvar med den pipiga rösten.
Lite som manskomplex med Attentat.

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »