måndag, september 07, 2009

Dålig Religion och Scar-Tattoo

Konsertminnen har en förmåga att ploppa upp lika frekvent som algerna på min husfasad, ibland kommer det flera på rad (konsertminnen alltså) Efter att ofrivilligt bevittnat ett antal amerikanska så kallade punkband på dumburken kan jag inte låta bli att känna en viss irritation, alla låter som sämre kopior på Bad Religion, visst att all musik är en viss form av influerade kopior men det gäller att lägga till en egen finess som gör det hela intressant. Vill absolut inte spotta eller sparka på någon grupp eller genré men just den här typen av svullen punk säger mig ingenting. Originalet däremot har desto mer att komma med, allting med Bad Religion är givetvis inte heller bra, men vilket band levererar oslagbara klassiker i varje konvolut. Bad Religion på Roskildefestivalen 1993 : Kommer ihåg att jag mycket intelligent hade tatuerat mig dagarna innan festivalen, perfekt med tanke på trängsel och inte minst exponeringen av solen, den värmde naturligtvis ovanligt mycket på just denna festival. Evighetslampan och all trängsel förvandlade tatueringen till en ömmande s.k scar-tattoo, än manligare tänkte jag. (mycket moget) Som tur är kan det mesta avhjälpas med en rejäl mängd spirituosa, musik och ett härligt humör. Hade inga större förväntningar på bandet eftersom jag vi det tillfället hade hört för lite av deras musik. Gonzo (en av skivgrisarna)med dåvarande sällskap gav dock starka rekommendationer och med det i ryggen befann jag mig plötsligt mitt i tältet tillsammans med en sanslöst tjockt folkhav. Bandet kör igång och bjuder på 55 minuters röjarskiva, i ren glädjeyra och svettig som en räka på land erbjöd jag mig att ha Gonzos flickvän på mina sönderbrända axlar, något som jag dagen efter fick lida för, men är det festival så är det. Om jag inte minns fel så skulle jag även träffa min dåvarande tjej efter konserten, full som en kvarngroda vinglade jag bort mig i Lalaland (se föregående inlägg) och hade ren tur att hon stod kvar på utnämnda ställe. Framträdandet ligger på en säker plats i hårddisken, både för den rena energi och spelglädje som bandet bjöd på samt för alla oförglömliga minnen som skapades runt konserten.

7 kommentarer:

TP sa...

Jag var ju tyvärr inte med just detta år på Roskilde men jäklar vad jag har diggat Bad Religion. Jag hade en punkrevival i slutet på 80-talet och första delen av 90-talet, vilket nämnda band och tyska Toten Hosen var de största anledningarna till.
Bad Religions främsta tid i mina ögon var 1992-1994 då albumen Generator, Recipe For Hate och Stranger Than Fiction släpptes. Gruppen såg absolut inte ut som punkare varken utseendemässigt eller klädmässigt. Fullt ös givetvis men det som jag föll för mest var sången som styr hela melodin vilket gjorde gruppen unik.
Nä nu måste jag upp å hoppa till Generator. Tack Jimmy!
http://www.youtube.com/watch?v=uPptaSuCcyg

Jimmy Myhre sa...

Synd att du inte var med broder , men vi har hoppat många gånger till Bad Religion ändå, Toten Hosens spelning på S.K Bar (stämmer det ??) var även den en sanslös show, har nog aldrig sett dig hoppa så mycket (snacka om Duracellkanin-effekt). Things coming back to me now....

Gonzo sa...

Det här är otäckt! Jag låg i sängen häromkvällen och funderade på olika konserter och festivaler jag besökt, bl.a kom Bad Religion spelningen i Roskilde uppoppandes i skallen. Ja det var en spelning som hette duga....hade glömt att du bar mitt ex på axlarna men kommer ihåg att du var kraftigt ledbruten. Full som en kvarngroda ha ha ha det var vi väl allihop. Har ett minne från en annan roskildespelning med Nationalteatern som slutade med att jag tejpade mina bröstvårtor med silvertejp (mycket inteligent).
Men det är en annan historia.

Toten Hosen på Sk-bar....oj oj oj vilken kväll! Den började med en fantastisk spelning där gammelgalten stod för kvarngrodan och hoppsasteg och avslutades för min del i totalhaveri med flytt från Björboholm....jävlar det var tider det.
Cunt in the mirror!!!!!

Jimmy Myhre sa...

Skivgrisar är sammanlänkade på något mystiskt sätt, det är ju inte första gången detta händer, Ja !! vilka spelningar Bad Religion och Toten Hosen,samma genré men ändå så olika, gammelgalten var i sanslös form, trodde ett tag att broder skulle haka på sångaren uppför bardiskarna, Inget roligt efterspel dock med din flytt, det var bara att bryta ihop och komma igen och det har du ju gjort med råge kompis

TP sa...

Inte omöjligt att jag hade följt Campino längs bardisken, om jag bara vetat var han tog vägen!
Ja, det var sannerligen en kväll att minnas. På gott och ont!
Men idag Gonzo, när du har tre goa tjejer, så gör det inte lika ont längre va?

Gonzo sa...

Nej det var längesedan den värken släppte.....Idag lever bara minnet från den fantastiska spelningen kvar...."secket jävla råös"

Unknown sa...

Vänta vänta vänta... "Ligger på hårddisken"? Har du en inspelning av det här giget?

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »