söndag, juni 15, 2008

En Partisan Med Hästkrafter


Dags att läka såren efter gårdagens svidande förlust mot Spanien. Leonard Cohens låt The Partisan har länge varit en stor favorit, så sätt på högtalarna på en behaglig volym och ta fram snuttefilten. Lyssna även på 16 Horsepower som gör en sylvass version.
Inte världens lyckligaste låt kanske men vem går runt och är lycklig hela tiden.......

16 Horsepowers - The Partisan (tyvärr fanns inget videoklipp )

There were three of us this morning
I'm the only one this evening
but I must go on
the frontiers are my prison

Oh, the wind, the wind is blowing
through the graves the wind is blowing
freedom soon will come
then we'll come from the shadows

4 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart och Cohen... Älskar "the partisan". Så vackert. Särskilt duetten på franska.

TP sa...

Wow!
En liten Cohen-revival! Häromdagen skrev Gorillan om Sisters of mercy å nu då The Partisan. Cohen är värd varenda ord av hyllning. Hans första skivor är bedövande bra.
Musik kan ge lyckorus utan att den är lycklig. N'est ce pas?

Anonym sa...

Cohen e en hjälte av stora mått men Horsepowers version av partisan slår det mesta, jag kan inte ett ord franska men ner det partiet kommer måste man bara yla med. Kort sagt, det svänger så man blir tokig. Tittade på texten och kom på att den stämde rätt bra in på mig när jag cyklade ensam de sista milen i motvind till Motala i lördags

Jimmy Myhre sa...

Mina kära vänner vad glad jag blir att ni diggar samma låt, Cohens tidigare plattor är lysande, riktiga klassiker. Mårten, jag kan verkligen känna texten när du gnager dig fram med svullen ändaflykt.

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »