onsdag, juni 11, 2008

En Slemmig Torsk


Har många gånger undrat hur artister gör när dom betitlar sig själva och sina alster, försökt sätta mig in i denna plågsamma och säkerligen utdragna process. Vissa lyckas fantastiskt bra och andra något sämre. Skulle vara intressant att gå igenom tankarnas impulser inför dom tilltänkta genombrått som måste hägra längre fram. Tar därför tillfället i akt att summera några godbitar där artisterna verkligen har tänkt till, eller kanske inte…………

Butthole Surfers – Hairway To Steven (Album) Ett underbart bandnamn och en lika bra titel, deras omslag är svårslagna.

Coil – The Anal Staircase (Album) Vi vill inte den vägen vandra. Tycker dock om skivan som innehåller en del ytterst märkliga versioner av andra artister.

Jävlar Anamma – Skinkankare (Album) Någon som vet vad ett skinkankare är ??, se omslaget, hur kommer man på något så tokigt ???

Ledernacken – Ich Will Dich Essen (Låt) Vad kan man säga, tyskan är ett mjukt nästan sprött språk som ger omtanken fritt spelrum.

Kung Tung- Du Är Min Korvkiosk (Låt) En grupp som nästan höll till i kalkonernas träskmarker men som snabb blev en favorit på herrmiddagarna. Vad sägs om följande textfraser:
”Ett Pulvermos är inget dåligt mos om det kryddas med kärlek”

16 Blåsare utan Hjärna – Äntligen Anarki Men Inga Fiskbullar (Låt) Bandnamnet och låttiteln kan man ju bara älska

KSMB eller Kurt-Sunes Med Berit – En Slemmig Torsk (Låt) En text som får seriösa poeter att oroligt hyperventilera. Det här är så pass bra att texten får avsluta det här inlägget. Det lär komma fler inlägg med detta tema. Passa på och njut till dessa innovativa rader.

Nu ska jag sjunga en visa om kärlek
Glass
Gröna ängar och King Kongs tass
Jag är dum
Jag är seg
Du simmar i en jättedeg
En slemmig torsk
En slemmig torsk
I en brödrost
En slemmig torsk
I en brödrost

Jag stoppar upp fingret bakom en tapet
Vad är det jag känner
Jo en klibbig smet

Jag sjunger som jag vill!

En slemmig torsk
En slemmig torsk
I en brödrost
En slemmig torsk
I en brödrost

2 kommentarer:

TP sa...

Härlig genre, Jimpan!
Hur fan kommer dom på vissa saker?
För mycket stimulantia antar jag!Butthole, Coil, 16 blåsare samt Ledernacken hör väl inte t vanligheterna att man lyssnar på.
Däremot KSMB, Kung Tung å Jävlar Anamma e snurrar regelbundet.
Jävlar Anamma sååååå götebogskt!
Kung Tung e som sagt en grisfavorit. Lyssna på deras "Två blodröda segel". Makalöst bra!
Åsså KSMB. I mina ögon ett strå vassare än Ebba å d säger ju allt.
Ska ta mig en funderare över knepiga namn å låtar. D måste finnas massor.

Gonzo sa...

Riktig rolig läsning. 16 blåsare måste ju tagigt sitt namn efter ett underbart radioprogram.."Hemma Hos" Roligt och se att du skrev ner den censurerade "Torsk" texten.
Ni kan ju gissa vilka ord som är ändrade??

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »