måndag, juni 30, 2008

Det svänger i flanellen (del 1)

Fan Fan Fan......nej det är inte ett inlägg om Thåströms låt, utan den frustration jag de senaste dagarna känt inför att min dator bestämmt sig för att helt enkelt inte visa SKIVGRISEN. Men skam den som ger sig. Efter en sömnlös natt och en helvetestrött måndag på jobbet bestämmde jag mig för att uppdatera webläsaren och vips va man på banan igen.

Ja ja...nu till mitt egentliga ärende. Flanellskjortor!!!

Jag har kommit på mig själv med att ha några favvo artister som just använder sig av flanellskjortor, undrar om man spelar bättre i flanell? om flanell kan skapa en speciell ljudbild? eller helt enkelt bara vara ett billigt alternativ till glittriga paljettkostymer?Jag tänkte börja med två tunga gubbar i flanell-ligan.

Först ut är den store flanellkungen med stort F!
Rory Gallagher : en hjälte som får tala för sig själv.

http://www.youtube.com/watch?v=-k4iocWURPk "Cradle Rock"
http://www.youtube.com/watch?v=RxiEMpcI83E"Million Miles Away"
Lyssna på känslan han har i sitt gitarrspel speciellt på "Million...."



Näste man till rakning är givetvis Neil Young denne kanadensiske gigant som stampar in gitarrsolon och ser ut som en hemskare version av Bob i tv serien "Twin Peaks". Men som även levererat helt underbara sånger. Här får ni honom i flanell och med tramporgeln i högsta hugg.

http://www.youtube.com/watch?v=w1onkOGT8LU "Like A Hurricane"


5 kommentarer:

Jimmy Myhre sa...

Undrar vad andrahandsvärdet är på Rorys hyggligt slitna gitarr, Neil snart är det dags.....

Jimmy

Gonzo sa...

Ja den kan nog kosta lite dollars. Fender har gjort en "signature series" modell som är färdig sliten och som blir din för runt 20000:-
Ja snart ska vi se på gamle Neil. hoppas han kommer mangla gitarren.

TP sa...

Vilka hjältar!
Neil Young känner säkert dom flesta till, förutom Anders midsommarsällskap. Vet ingen som kan få sånt oljud i gitarren att låta fintå harmoniskt. Å vilka låtar han har gjort. Ska bli grymt kul å se han på WOW.
Rory e ett helt annat kapitel. Att komma från Irland å spela blues kan inte ha varit lätt. Det enda jag kan komma på som skulle vara svårare är att vara färgad å spela hårdrock som Phil Lynott kämpade med. Nä Rory han strävade på i sin egna stil från slutet av sextiotalet fram till sin alldeles för tidiga död 1995. Titta på klippen på tuben. Spelar ingen roll vilket år, han står där med sin flanellskjorta eller jeansväst å sin väl använda Fender. Han körde sitt race å det ska han all heder för. Vi höjer en pint t Rory!
TP

Anonym sa...

Jaha. Nu blev man ju inte mindre sugen att se Neil på WOW. Inte direkt. Och jag höjer också en pint för Rory!

Anders

Anonym sa...

Ja, visst fan spelas det bättre i flanell. Väntar på uppföljaren.

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »