tisdag, juni 24, 2008

Ofrivilliga Toner och Gaelisk Fotsvamp


Märkligt med alla morgonlåtar som naglas fast i ditt undermedvetna utan ansökningstillstånd, dagens aktiviteter beblandas ofta med dessa ofrivilliga toner. Det finns därför utrymme för stor komik under gryningens första musiktimmar.

Efter en hetsig måndagskväll med barnaskrik till klockan 22.30 inleddes tisdagen i fullständig harmoni och lugn. Kom på mig själv när jag gick till bussen och samtidigt nynnade på Paul Youngs version av Soldier´s Things, enligt mig hans starkaste låttolkning, Pauls vitsvarta röst passar låten perfekt, det gör däremot inte min...
Likt en ettrig gaelisk fotsvamp liftar jag sedan vidare med dagsländans trafiktjänst för att så småningom nå min kära arbetsplats. Kom ihåg: ligg inte skavfötters med en dront !!
Fridens kumpaner !!
Tom Waits versionen Hittade tyvärr inget liveklipp, hade förstås suttit fint.

Åsså texten förstås

Davenports and kettle drums
and swallow tail coats
table cloths and patent leather shoes
bathing suits and bowling balls
and clarinets and rings
and all this radio really
needs is a fuse
a tinker, a tailor
a soldier's things
his rifle, his boots full of rocks
and this one is for bravery
and this one is for me
and everything's a dollar
in this box
Cuff links and hub caps
trophies and paperbacks
it's good transportation
but the brakes aren't so hot
neck tie and boxing gloves
this jackknife is rusted
you can pound that dent out
on the hood
a tinker, a tailor
a soldier's things
his rifle, his boots full of rocks
oh and this one is for bravery
and this one is for me
and everything's a dollar
in this box

1 kommentar:

TP sa...

Så jäkla bra!
Håller med dig, Paul Youngs otvivelaktiga bästa blåa stund.
Hederos & Hellberg har oxå gjort en grym version, inte helt olikt orginalet.
Tom Waits!
Vad säger man?
Rösten från rännstenen. Losern personifierad.
Vi bockar å småniger för denna hederstund!

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »