måndag, juni 09, 2008

Måndagstankar med finurliga trevligheter


Började dagen med att nynna på The Stand av gamla hederliga Alarm, fråga mig inte varför men den bara befann sig i min signalbank. Där finns för övrigt allehanda information av blandad kvalitét. Lyssnade på Waterboys i helgen och sändaren gick därför sedan hastigt in på den perfekta bryta upp-låten New Life som för min egen del var uppbrottet från min dåvarande flickvän, ingen låt att göra barn till helt enkelt. Att gräset på andra sidan var lika grönt som min nuvarande sönderbrända matta är ju en helt annan historia.

Konsertminnen är ju ständiga återkomster till platser, intryck, färger och lukteeeeeeeer,
Glömmer aldrig Missions konsert på Kåren 1986, Wayne Hussey och Craig Adams i storform levererar så självaste Krystmarodören hade blivit avundsjuk. Inte fullt så lysande var en betydligt senare konsert med Mission som vi skivgrisar smärtsamt fick uppleva på Sticky Fingers scen, uttryckslöst och segt som morgonslemmet efter en helkväll med krunch. Det som man bäst kommer ihåg från den kvällen var den odör som en kavajprydd herre i publiken berikade sin omgivning med när han sakta gled förbi bardiskens gyllene sken. Det skall sägas att jag har hunnit att bli hyfsat rutinerad när det gäller lukter och odörer men det här tar verkligen hem det åtråvärda priset : Det värsta släppet i mannaminne !! Snacka om releaseparty.....

För att återhämta mig efter denna kraftfulla seans beslöt sig min nördiga musikhjärna att dela ut Nick Cave And The Bad Seeds udda låt Say Goodbye To the Little Girl Tree. Väl nere på jorden kan dagen forsätta i sin musikaliska föränderlighet
Amen..

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, killen med den dåliga magen som gillar Mission är nästan det man minns mest av den trötta spelingen på Sticky (Var samma kille på Trägårn ?!?). Säger ju en del om konserten i övrigt. Wayne var dock inte dålig, bara lite trött men övriga bandet verkade dock mer intresserade av sina skor än musik. Tur att brandlarmet gick så de fick tyst på dem.

Jimmy Myhre sa...

Helt rätt Jonas, det var givetvis Sticky, får skylla på värmen ???
Hade ju varit ganska unikt om samme man dykt upp på Brägårn med tanke på hur hans tillstånd måste ha varit, med den magen hade jag inte överlevt en enda dag till. Pust

Jimmy

TP sa...

Alarm var det längesen man skänkte en tanke. Dessa walesare med brutaltuperat hår var det mest hypade bandet på öarna i någon vecka. The stand, Where were you hiding, Rain in the summertime. Får nog ta mig en lyss igen!
Dream harder e en av Waterboys absolut bästa alster. Bort går folkmusiken-in med storstadspulsen. The new life-Glastonbury song-Preparing to fly-The return of Pan är en albumöppning som få artister kan stolsera med.
Missions allra bästa tid var den första. Trots att jag kommer få the evil eye från Gonzo så hävdar jag bestämt att dom aldrig överträffade Gods own medecine och singlarna innan. Å vilken start på konsertandet!!
Det går inte att beskriva hur röten killen på Sticky va. De värsta va att lukten låg kvar i till synes oändlig tid. Han hade stora problem. Precis som du säger Jimpan så har man via jobbet stött på d mest vedervärdiga lukter man kan tänka sig å ändå går inget upp mot denne tvivelaktige man.

Jimmy Myhre sa...

Dream Harder är absolut bland dom bästa albumen Waterboys gjort, håller fortfarande..
Tycker att Mission var suveräna fram tills Carved In Sand skivan sedan började dom att tappa fotfästet tyvärr.

Jimmy

Gonzo sa...

Jag skall vara snäll...visst var Mission bäst ibörjan. Anledningen till att jag gillade Carved in sand plattan var nog tidpunkten i mitt liv just då. God's own.. är den starkaste plattan men min favvolåt är Deliverence från Carved plattan. Mannen med magen...ha ha ha ha eller snarare röven...han var fantastisk.Tänk vilken stolthet han måste ha. att kunna tömma en bar på "sticky" eller som det numera kallas "Stinky" e en merit att ta med på cv:t Med tanke på aromen måste det ha lämnat spår i kalsongerna!!

TP sa...

Stinky har sitt cv i kalsongerna!

Jimmy Myhre sa...

Kletbajen månne ??

Jimmy

TP sa...

En vandrande bajamaja.

TP sa...

En vandrande bajamaja.

Anonym sa...

The Alarm ska man inte glömma..de släpper ett nytt album 7/7, åtminstone i USA och UK, som heter "Guerilla Tactics".
Numera är Craig Adams med i The Alarm och så är även James Stevenson (Chelsea, Generation X) och Steve Grantley. (Stiff Little Fingers).
Jag var i Wales i januari i år och såg dem och träffade även Mike Peters..han sa att de förhoppningsvis kommer till Sverige i år.

Jimmy Myhre sa...

Alarm är absolut inga att förakta Pertti, har många goda minnen till denna grupp. Kan vara skoj att få se dom live i Sverige...

Ha det

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »