tisdag, juni 03, 2008

Nu går jag ner i min djupa................


Äntligen börjar vårens stora ombyggnad att ta form. Familjens källare är numera även tvättstuga, toalett, dusch, kontor, groventrè, förråd, vin-spritkällare samt sist men inte minst ett allrum med ordentlig plats för hela vinylsamlingen plus bioanläggning. Allt för att dom yngsta Myhretöserna skall få plats att växa. Invigningen är på Way Out West festivalens efterlängtade helg. Tänk er skivor i alla dess former eftertänksamt placerade precis som jag själv vill ha dom. Känns otroligt lyxigt. Glad i hågen har jag under dom sista dagarna spelat många gamla godingar från vinylens magiska dagar. Här har ni ett par rökare som fortfarande oroligt pyr i den torra skogsmarken. Alla kanske inte helt kända men därför desto roligare.

Tredje Mannen - Cul De Sac Svensk tidig synt som jag fastande för vid första lyssningen
Medlemmar från bandet Det Trettioåriga Kriget

Leonard Cohen - The Greatest Hits Från hans tidigare år, en helt komplett samling med favoriter som The Partisan, Famous Blue Raincoat, Sisters of Mercy, Who By Fire mmm

Twice A Man - Music For Girls Deras debut efter Cosmic Overdose, håller fortfarande hög klass. Har nästan en komplett samling med detta svenska syntband.

Kissing The Pink - Naked Givetvis måste detta egensinniga band vara med, snacka om ett eget sound, electropop

Billy Bragg - Talking With The Taxman About Poetry Underbar skiva med Levi Stubbs Tears som absolut höjdpunkt

Skinny Puppy - Bites Så vårdslöst tung när den kom, fanns inget att jämföra med, samplingfanatiker, deras liveframträdande väckte stort motstånd då dom för det mesta missförstods.

Nitzer Ebb - The Total Age Kan aldrig sluta att ryckas med av energin, tyvärr allför många brunskjortor på deras konserter. Punkattityd

Nick Cave And The Bad Seeds - The Firstborn is Dead En av mina favoriter med Grottmannen, rått och mysigt.

Ladomir - Inför Min Dom (singel) Tyckte verkligen om denna muntra melodi.

Camoflage - Camoflage Vem minns inte Syster Sol. Blev tyvärr bara smörigare och smörigare och bildade till slut bandet Tapirerna som dödade det mesta av intresset. Denna första skiva är ett guldkorn dock.
För övrigt vad sägs om en lista med källaranknytning ?? Hmm

4 kommentarer:

Gonzo sa...

Oj OJ OJ OJ OJ!!!!!!! vilken nostalgiresa!!! Det känndes som en varm härlig sommarkväll/mörk vinternatt i Källsby med grabbarna grus. Här flashar det förbi minnesbilder som legat i dunkel i mer än 15 år. Låtar man kan som man helt enkelt glömmt. Ladomir! ett svendskt höjdarband vars sångare påminnde i sin sångröst om undertecknad skivgris när det begav sig. Jaha så källaren börjar ta form..får man komma även om det inte blir WOW för min del??

Malin sa...

Jag såg Skinny Puppy på Arvika för några år sedan. Hade inte hört dem innan och jag tyckte det var en riktigt bra konsert. Har försökt lyssna på ett par plattor såhär i efterhand men det har hittills inte funkat för mig tyvärr. Jag kan inte lyssna på dem på skiva så de får nog förbli den där engångsliveuppelevelsen. Med undantag för "pro-test" den låten går varm rätt ofta.

TP sa...

Härligt! Vinylfrossa.
Jag ser verkligen fram mot invigningen av detta drömrum. Väldigt avundsjuk. Tids nog ska även jag kunna stoltsera med ett likande rum där jag kan,för första gången, samla hela min skivsamling.
Vilka låtar, vilka minnen!
Leonard Cohens första album e högklassiska.
Levi Stubb's tears e så bra att man blir gråtfärdig.
Kissing the Pink e ett typiskt TonyJimmy-band. Väldigt få har ens hört bandet medans vi diggar dom skarpt. Varför? Ibland finns ingen förklaring, d bara e så.
Ladomir har jag inte haft en tanke på över 20 år. Men fantastiskt nog så dyker singelomslaget direkt upp på näthinnan så fort man uttalade gruppnamnet. Hörde jag någon säga nörd?
Gonzo, när du e med e d alltid WOW!

Jimmy Myhre sa...

Givetvis är musikrummet till för alla glada människor, kommer att bli kanoooon. håller med dig angående Ladomir Gonzo, ett bra bortglömt band somm suddats bort ur musikhistorien, kommer även speciellt ihåg deras version på Beväpna Er. Kul med tillbakablickar

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »