söndag, juni 29, 2008

Husvagnshits

Jag satt i bilen för ett tag sedan tillsammans med fru och barn, vi skulle till Stockholm och barnen envisades med att göra livet surt för mig genom att om och om igen kräva att få lyssna på skivan från melodifestivalen. Med undantag för några få avbrott av Kåldolmar o kalsipper ( vilket i sammanhanget kändes som rock´n roll) så var det omöjligt att komma emellan med något annat. Jag satt och blev surare och surare och tyckte det var för djävligt att föräldraskapet skulle grina mig så illa rakt upp i ansiktet och redan i dessa unga år. Vad hade jag gjort för fel, hade jag tjatat för mycket? Var det ett misstag att låta dem se Let´s dance i vintras? Hur som helst så var det tydligt att mina uppfostringsförsök hade gått åt helvete. Jag våndades i tysthet inför den husvagnssemester i Europa vi planerat. Men så hör jag följande kommentar från baksätet; Alva 4 år säger till sin 3 år äldre syster ”Du Smilla vet du vad? E-type suger verkligen… ” Än finns det hopp tänkte jag! Här gäller det att inte sluta kämpa, så med små doser av rock´n roll varje dag så har jag lyckats vända trenden. Jag och mina töser har sammanställt en samling husvagnshits, för att klara timmarna i bilen samt hålla eventuella träningsoverallsklädda stenostanleydiggande grannar på behörigt avstånd.

Nick Cave – Dig Lazarus Dig! Lite givet när det kommer från mig men denna låt har börjat bli lite av ett familjemantra som alla går nynnar på i tid o otid. Alvas kommentar när hon såg videon, ”Han e cool”
Ebba Grön- Flyktsoda, En av mina absoluta ebbafavvisar, tjejerna fastnade för den direkt och började dansa och sjunga med.
Generalens visa – Annika Norlin (Säkert) Corneliscover som hon gör förbannat bra, enligt min mening skulle hon hålla sig helt och hållet till att sjunga på svenska.
The Clash – Janie Jones Smilla fastnade redan förra sommaren för denna megahit, undrar hur många gånger jag har lyssnat på den här låten o den ger mig fortfarande rysningar.
Dag Vag – Ge bullen ett ben, fick själv ”7 lyckliga” när jag fyllde åtta eller nio, kanhända de kallar det arvsynd men det här ska de bara lära sig tycka om.
Flogging Molly – Drunken lullabies, undrar om inte punken håller på att sätta sig ändå.
John Cale- Hallelujah, det borde ju vara Jeff Buckley men det var den versionen de hade i Shrek så den här slår naturligtvis högst.

3 kommentarer:

Jimmy Myhre sa...

Ja det där med semestermusik kan vara lurigt minsann, tycker att du jobbar på bra, det gäller att smyga in din favoritmusik, fylla deras undermedvetna med gyllene toner, sakta men säkert så....
Utmärkta tips för lediga stunder

Jimmy

Gonzo sa...

Dina töser börjar komma i en kritisk ålder när det gäller musik. Vad som än händer så ge dig inte!! Forts. med indoktineringen det kommer att ge frukt. Ett bra tips e att köpa mp3 spelare till ungarna som de kan lyssna på i bilen. Då kan du poppa som du vill!!

Anonym sa...

Jag tycker absolut du är på rätt väg(jäklar va vitsigt!)
Strålande musikval allihop som måste göra pappa mäkta stolt.
Åsså Dag Vag oxå! Vad kan gå fel?
TP

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »