söndag, juni 29, 2008

Syntslingor Och Huvudjägare


Vid gårdagens familjära samvaro rörde hela familjen sina ben till Attritions Hayden, udda låtval tycker ni säkert men det svänger faktiskt rejält. Detta för mig därför snabbt in på en liten lista över syntlåtar som snyltar sig fast i minnet. Finns givetvis mer som skulle kunna vara med men det får räcka för idag. Hafnetnuockså

Tangerine Dream - Ricochet 1 och 2
Kraftwerk - Radioactivity
Suicide - Ghost Rider
Human League - Black Hit In Space
Cosmic Overdose - Bomber Inte rätt låt men ändå
Tredje Mannen - Väggen
Twice a Man - Decay
The Tear Garden - Centre Bullet
Klinik - Memories
Neon Judgement - Chinese Black
Cassandra Complex - One Millionth Happy Costumer
Laibach - Life Is Life
A Split Second - Rigor Mortis
Weathermen - Poision
Front 242 - Headhunter
Covenant - Call The Ships To Port
Assemblage 23 - Dissapoint
VNV Nation - Perpetual
Apoptygma Berzerk - Starsign
Fad Gadget - Collapsing New People
Clan Of Xymox - Back Door
Skinny Puppy - Chainsaw
Mind.in.a.box - Fear
Cabaret Voltaire - Sensoria
Borghesia - Naked Uniformed Dead

5 kommentarer:

TP sa...

Jisses!
Hur ska jag kunna kommentera detta utan att bli långrandig? Jag skulle kunna kommentera varje låt!
Nä, jag låter er lyssna på låtarna å bilda er egna uppfattning istället. Högst troligt att jag återkommer lite senare för kommentarer.
Ett liten rolig sak kan jag inte hålla mig från att förtälja. Klippet på Cosmic Overdose har självaste levande väderkvarnen Gasleben lagt in.
Nä nu har jag inte tid längre. Jag ska ut i den svarta syntnatten.

Anonym sa...

En hel del att upptäcka! Älskar givetvis Suicide, som är grymmare än grymmast.

Jimmy Myhre sa...

Kul att ni gillade tipsen, meningen att det skulle vara spritt över många härliga musikår. TP, kanon att dom gamla är med och bidrar med godbitar ur deras arkiv.
Gorillan, Suicide är magiska, vet inte hur man lyckas att få total minimalism att svänga så man blir åksjuk.

Jimmy

TP sa...

Nu e jag här igen. Kunde inte hålla mig längre!
Här finns många milstolpar bland den elektroniska musiken.
SVT har i all sin musikaliska tafflighet emellanåt fått till det riktigt bra. I mitten av sjuttiotalet sände dom en kyrkokonsert, vilket i sig inte låter speciellt upphetsande men när tre tyskar med horder av elektroniska instrument står för musiken blir det med ens intressant. Gruppen var Tangerine Dream å stycket dom framförde var naturligtvis Ricochet. För en tioåring var det en fantastisk upplevelse. Det var kanske inte där som mitt intresse för elektronisk musik startade men det hällde ton av bensin på den pyrande lågan. Minst lika stor inspiration fick jag av Kraftwerk. Autobahn från -74 fick dom på rätt väg men det var efterföljande Radio Activity, Trans Europe Express å framför allt The Man Machine som deras musik utvecklades till nästan perfektum.
På andra sidan Atlanten eggade en duo sin publik med unikt minmalistiskt framförande. Keyboard, rytmbox å sång. Svårare behöver det inte vara. Suicides självbetitlade debutalbum är likväl den en klassiker. Sällan har väl musik låtit så vacker och hotfull.
Nog nu i denna kommentarsdel.

Jimmy Myhre sa...

Suicide kan man troligtvis prata ihjäl sig om...???

Jimmy

 
CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »